Keramika
Jaroslav Němeček se v 70. a 80. letech 20. století věnoval kromě ilustrací také keramické tvorbě.
V tomto přehledovém článku se na tuto oblast činnosti podíváme blíže. Článek je sestaven z rozmanitých pramenů a usiluje zahrnout z nich co nejvíce zajímavostí a správně je pospojovat dohromady.
Opravuje některé nesrovnalosti z původních materiálů, doplňuje odkazy a snad nezavádí žádné nové chyby.
Po několika letech práce na dětských knihách, omalovánkách a na Čtyřlístku dostal Jaroslav Němeček chuť se realizovat i v jiné disciplíně.
S kamarády, kteří dělali keramiku (například
Petr Poš, spolužák ze Střední uměleckoprůmyslové školy v Praze), se v polovině 70. let pustil do práce.
Prvotní pokusy si zkoušel například v keramických dílnách na pražském Smíchově.
V roce 1975 strávil několik týdnů v jedné z vyhlášených keramických dílen v italské Abisole (seznámil se například s keramickou metodu zvanou
majolika).
Po návratu si pořídil keramickou pec do pražského ateliéru a později následovala rovnou celá specializovaná dílna, kterou si vystavěl na svém víkendovém sídle u Doks.
Dělal vlastní nápady a nakonec i vlastní výstavy (údajně první měl v muzeu v České Lípě).
Vytvářel keramické stěny, doplňky do architektury, kamnové kachle či celá kamna, venkovní krby, v menší míře i dekorativní předměty.
Mimo to se věnoval i vytváření dřevěných soch a prolézaček (některé zůstaly jen jako návrh, jiné dle dobových fotografií byly realizovány) nebo i pískovcových sloupů.
Inspiroval ho
Jan Kutálek, český výtvarník, sochař-keramik,
známý pro svou originální keramickou figurální i reliéfní tvorbu na motivy českého bájesloví a pohádek. S ním se Němeček osobně seznámil.
Zakázky se postupně nabalovaly, zejména poté, co se seznámil s bavorským galeristou a díky úžasné spolupráci s Art centrem přišlo v průběhu času větší množství objednávek pro Německo.
Pro město Rötz vytvořil kašnu a sochu svaté Margarety (svatá Markéta Antiochijská), modelem mu stála jeho žena.
Galerista poslal Němečkův návrh do probíhající soutěže, kterou vyhrál, a tak sochu s kašnou můžete na místním náměstí Marktplatz
obdivovat dodnes.
(V rozhovorech s Jaroslavem Němečkem a v medailoncích se nesprávně uvádí, že se socha nachází v dolnorakouském městě Retz. Ve skutečnosti se jedná o podobně znějící bavorské město Rötz!)
Později dokonce pro německé egyptology vytvářel repliky výzdob hrobek faraonů.
Němečkovy keramické práce byly úspěšné, vystavovali je po celé Evropě. Keramice (a sochařství) se věnoval zhruba 15 let (i když v rozhovorech uvádí často pouze 10 let).
Líbila se mu na ní úplná svoboda. Nakreslil komiksový příběh Čtyřlístku a potom měl několik týdnů čas na tvůrčí práci s hlínou.
Prý ho ale z dřiny u pece bolela záda - navíc pec je drahá, elektřina je drahá, ale hlavní důvod proč přestal přišla společně se sametovou revolucí.
Spolu s přáteli založil soukromé nakladatelství Čtyřlístek, se kterým se pojilo tolik nových povinností, které jako výtvarník na volné noze neznal.
Už by nedokázal stíhat keramiku i Čtyřlístek, musel se rozhodnout pro jedno či druhé. Zůstal věrný Čtyřlístku.
Zdroje:
Čtyřlístek: První půlstoletí v Třeskoprskách (str. 77, 79, 149-150)
Jak se dělá Čtyřlístek
Skandální odhalení - Čtyřlístku je 40 let!!!
Čtyřlístek má rodiče (čas 15:47-16:51)
Na cestě po Máchově kraji (čas 14:43-18:55)
V pátek nás navštívil Jaroslav Němeček (Dopoledne s Dvojkou)
Autor Čtyřlístku slaví. A s ním i komiks (Studio 6)
Proč mají postavy Čtyřlístku čtyři prsty? Němeček popsal i to, jak komiks za komunismu málem přestal vycházet
Němeček: Genderovou problematiku považuji za nešťastnou. Je to módní záležitost, která zmizí (Osobnost Plus)
Jaroslav Němeček: Za Čtyřlístek mohu děkovat své Lucince
Slavnostní vernisáž výstavy Čtyřlístkománie (2024)
mapový podklad
Základem pro následující přehled výstav a realizací jsou ukázky z monografie
J. Němeček (1988) uveřejněné na
facebookových stránkách Čtyřlístku
Výstavy
1977 výstava v kulturním domě, Kraslice
1977 výstava v divadle I. Olbrachta, Tábor
1979 výstava v muzeu, Česká Lípa
1979-1985 účast na výstavách Art centra - Mnichov, Konstnice, Frankfurt nad Mohanem, Berlín (Německo), Budapešť (Maďarsko), Helsinky (Finsko)
1980 výstava v Prager galerii, Norimberk, Německo
1980 účast na výstavě užitého umění, Mnichov, Německo
1982 výstava v kulturním domě, Kolín
(dle monografie Kolín n/L)
1988
výstava v Městské galerii, Vlašský dvůr, Kutná Hora -
katalog
Vybrané realizace
1976 keramický reliéf pro mateřskou školu v Ronově nad Doubravou
(už byl odstraněn)
1978 keramická stěna pro školu v Kraslicích
1978 výzdoba restaurace Koliba, Mladá Boleslav
1979-1985 realizoval prostřednictvím Galeria Bayerische Wald větší počet keramických stěn a doplňků do architektury, reliéfy na kachlová kamna (především do Bavorska)
1980 keramická stěna pro Interhotel, Valašské Klobouky
1981 kamenná plastika na náměstí v Dubé -
náhled 1,
náhled 2 (pravděpodobně)
1981 keramická stěna pro MS Dubá -
náhled
1981 kašna a socha sv. Margarety na náměstí, Rötz, Německo (slavnostním odhalením kašny a četnými oslavami si město připomnělo povýšení na město před 475 lety) -
náhled 1,
náhled 2
(dle monografie 1982)
1983 fresková výzdoba domu Butermühl, Mnichov, Německo
1983 nástropní fresky v zámku Wackerstein, Německo
1984 keramická stěna pro obchodní dům, Mnichov, Německo
1988 a 1992 dokonalé repliky výzdob hrobek egyptských králů a královen pro muzea (např. hrobka faraóna Tutanchamona nebo královny Hatšepsut) - expozice v obcích
Miltach a Wilddorf, Německo
(Wilddorf je zřejmě překlep, možná Wilnsdorf)