wz






logo

© Pavel Chrz 2001 - 2017

3 krátké rozhovory

3 krátké rozhovory Tři krátké rozhovory s tvůrci Čtyřlístku:
Představujeme vám: Ljuba Štíplová
Představujeme vám: Jaroslav Němeček
Rozhovory s Ljubou Štípkovou a Jaroslavem Němečkem



Představujeme vám: Ljuba Štíplová
časopis Československá televize, 3. září 1984, napsal a ptal se "šof"
(Text vyšel s fotografií Ljuby Štíplové od Olgy Váňové.)

Její jméno čítávali v titulcích televizních pořadů pro děti a mládež už vaši rodiče. Před bezmála čtvrtstoletím připravila Pohádkové noviny, podílela se na cyklu pořadů pro mateřské školy Co už umíme, psala scénáře úspěšného zábavného vzdělávacího pořadu Je nás pět, o čtyřčlenné skupině dětí, která společně s kamarádem psíkem navštíví provozy, kde se zpracovávají věci zdánlivě všední a obyčejné jako jsou voda nebo chléb.
Když jsme s Ljubou Štípkovou připravovali rozhovor pro srpnové vydání Pionýrské vlaštovky, byli jsme si jisti, že její jméno dobře znáte i vy. Vydala na padesát dětských knížek a leporel, z nichž si sice sama nejvíc považuje publikace Povídám, povídám neplechy, ale statisíce dětských čtenářů si její jméno zafixovaly především z obálky sešitové knižnice nakladatelství Panorama Čtyřlístek, pro niž připravila už stovku libret příběhů ústředních hrdinů.

Příběhy Čtyřlístku vycházejí devětkrát ročně, v nákladu přes 170 000 výtisků. Vždycky se po nich zapráší. Čím si vysvětlujete jejich oblibu?
Je to nejspíš tím, že se k životu dnešních dětí patří televize už naprosto neodmyslitelně. Mezi televizními žánry je seriál jedním z nejvděčnějších, což se projevuje i na tom, že také večerníčky se dětem nabízejí v cyklech příběhů. Příbuznost animovaného seriálu a kreslených comicsových příběhů je nasnadě. Obliba příhod Čtyřlístku bude tedy mít asi podobné kořeny.
Patřily kreslené příběhy k oblíbené četbě vašich dětských let?
Ne. Já bývala zuřivý čtenář knížek, které se obvykle počítají za spíš klukovské. Milovala jsem vědecko-fantastické příběhy. I když pohádky jsem měla taky vždycky ráda.

V pamětnickém úvodu rozhovoru jsme zapomněli připomenout význačnou televizní zkušenost Ljuby Štíplové. Její příběhy Jak sluníčko rozdávalo stíny, zpracované jako papírkové filmy režisérem Josefem Lamkou, se kdysi vysílaly jako vůbec první televizní večerníčky. Ale když se teď na konci rozhovoru chci k téhle vzpomínce vracet, Ljuba Štíplová mou snahu zaplaší mávnutím ruky. Nechce utrácet čas vzpomínáním. Myslí už na příběhy, které vám nabídne zítra.




Představujeme vám: Jaroslav Němeček
časopis Československá televize, 17. září 1984, napsal a ptal se "šof"
vyfotografovaná stránka

Vítek Němeček je dneska už vlastně dospělák. Studuje scénografii, kreslí jevištní návrhy a staví jejich modely - a chtít se s ním bavit o oblíbeném dětském kresleném seriálu Čtyřlístek by bylo opravdu nepatřičné, kdyby... kdybychom nevěděli, že si Čtyřlístek vymyslel před necelými patnácti lety právě Vítkův táta a právě pro Vítka. Jenže o Fifince, Myšpulínovi, Pinďovi a Bobíkovi nám pak v prázdninové Vlaštovce stejně vyprávěl malíř Jaroslav Němeček společně s autorkou libret příhod Čtyřlístku Ljubou Štíplovou a Vítek se už jen usmíval jako při příjemném vzpomínání.
A protože při přípravě vlaštovčí besídky nám Jaroslav Němeček pověděl o své práci i o čtveřici svých postaviček z Třeskoprsk řadu zajímavostí, které pak při natáčení "naostro" nezazněly, přináším vám jeho odpovědi ještě na vaší stránce:

Čtyřlístek byl vaším prvním seriálem pro děti?
Ne, ještě nějaký ten rok předtím jsem kreslil do Mateřídoušky seriál o Svetříkovi. Tam se seriály střídaly každý rok, takže když Svetřík doběhl, nasadil se další připravený seriál. Ale mně hned při té první zkušenosti ta práce chytila, nejspíš díky tomu, že děti dovedou velice příjemně dát najevo, že se jim něco líbí. A možná že právě to byla ta hlavní pohnutka k tomu, že jsem si pak vymyslel Čtyřlístek.
Na začátku býval celý sešit Čtyřlístku věnován hrdinům ústředního seriálu, který dal edici jméno. Dnes se Čtyřlístek dělí o stránky sešitu s dalšími seriály. Proč?
Protože zaplnit devětkrát do roka takovou plochu zajímavými příběhy jedné čtveřice populárních protagonistů je zpropadeně těžký úkol. Můžete mi věřit, já se úplně na začátku pokoušel příběhy Čtyřlístku i vymýšlet. Dneska uctivě smekám před invencí Ljuby Štíplové, podle jejichž scénářů kreslím.
Kreslil jste si rád už odmalička?
Kreslil. Dokonce náruživě. Takže dost často mi to nedalo i při vyučování a kreslil jsem si pod lavicí. Jednou mě takhle přistihl můj oblíbený kantor, vzal mi skicář, pozorně si to prohlédl a pak mi to bez pohlavků i výčitek vrátil se slovy: No dobře, ty na fyziku nemusíš dávat pozor, stejně pro tebe bude jednou kreslení znamenat celý život.

Pan učitel už tenkrát věděl co říká. Jaroslav Němeček kreslí a maluje pro děti kromě Čtyřlístku i pohádková leporela a prostorové pohádky. Sám z nich má nejraději Kouzelníka Žita, i když největší úspěch (a to opravdu téměř po celém světě) měla jeho prostorová pohádka o Kocourovi v botách.
A protože jako výtvarník dělí svůj čas mezi kreslení a keramiku, zabydlují jeho byt i ateliér také keramické obrázky, kachle a figurky. Mnohé z nich si prohlédli návštěvníci řady československých i světových výstavních síní a galérií. A jistě odcházeli s podobně příjemnými pocitem, s jakým si vy prohlížíte každý nový sešit Čtyřlístku. Protože výtvarný rukopis Jaroslava Němečka prozrazuje v každém díle i kus nakažlivé klukovské radosti ze hry.




Rozhovory s Ljubou Štípkovou a Jaroslavem Němečkem
týdeník Nové knihy, 5. května 1991

Společné otázky:
1) Jakou knížku si berete na dovolenou?
2) A jakou byste vybral(a) na dovolenou dětem?

Odpovídá Jaroslav Němeček, výtvarník a nakladatel
1) Už jste někdy viděl, že by kumštýř - ať už výtvarník, spisovatel či skladatel - měl dovolenou? Že by prostě zavřeli krám? No, ale když mi zbude chvilka, tak na tu pěknou hodinku bych si vzal Vejce a já Betty MacDonaldové a Saturnina od Zdeňka Sirotky. Možná, že v obráceném pořadí.
2) Samozřejmě, že všech 180 čísel našeho Čtyřlístku!

Odpovídá Ljuba Štíplová, spisovatelka
1) O dovolené ráda potkávám staré dobré přátele. To platí i o knížkách. Může to být Bulgakovův Mistr a Markétka nebo půvabný příběh tibetského chlapce Mipan, láma s Paterou Moudrostí od Alexandry David-Neelové. Ráda se vracím k detektivním příběhům soudce Ti i k cestování v čase v báječné, vtipné sci-fi Dveře do léta Roberta A. Heinleina.
2) Knížku bych vybrala podle věku a zálib dítěte. Pro staršího chlapce se zájmem o techniku by to byly Asimovovy povídky Já, robot, pro skauta a zálesáka Setonovy Dva divoši. Větší dívky jistě ocení vynikající dívčí sci-fi Hra na Betsy Brownovou australské spisovatelky Ruth Parkerové. Menším holkám a klukům bych bez váhání přibalila kterýkoli z příběhů Vlaštovek a Amazonek Arthura Ransoma. A docela malého špunta nezklame Povídání o pejskovi a kočičce od Josefa Čapka, i kdyby jejich příběhy znal nazpaměť.




Čtěte také (5 náhodně vybraných článků)
Jiří Poborák
Jiří Poborák
Adresy redakce
Adresy redakce
Multimediální CD
Multimediální CD
Příběhy z knih
Příběhy z knih
Strážci
Strážci
Toto nejsou oficiální stránky časopisu Čtyřlístek, ty najdete na adrese www.ctyrlistek.cz