wz






logo

© Pavel Chrz 2001 - 2017

Knihovnička Čtyřlístek » Příběhy Čtyřlístku » Příběhy Čtyřlístku 1988
Příběhy Čtyřlístku 1988

198811 příběhů Čtyřlístku v roce 1988.

Čtěte také:
Čtyřlístek 1988

152 Ohnivá řeka
Ohnivá řeka (Čtyřlístek 152, 1988)
napsala Ljuba Štíplová, nakreslil Jaroslav Němeček, 8 stran, 100 %
Čtyřlístek je na chatě, zvenčí je cítit kouř, hoří les. Pinďa, Bobík a Fifinka vezmou nářadí a hlásí se u hasičů jako dobrovolníci. Hasič jim řekne, že to není práce pro švrňata, zvládnou to i bez nich. Všichni se vrátí, Bobík Myšpulínovi vytýká, že zas vynalézal, zatímco ostatní se snažili pomoct. Myšpulín se ale nedá, vyvinul hasicí prášky a všechny je kamarádům předvede. Udusík rozrušuje strukturu plamene, oheň v krbu se uhasí, jde z toho ale strašný puch a dusí, nelze ho tedy použít. Tlumík mění strukturu plamene, ten celý ztvrdne, to ale taky nepůjde použít, představte si zkamenělý požár trčící v lese sto let. Zbývá Hasík, ten mění složení vzduchu - vytváří nehořlavé prostředí. Myšpulín to demonstruje na plynových vařičích. Bobík zavolá požárníkům, že pro ně mají pomoc, požárníci ale neposlouchají. Kluci tedy sestrojí vystřelovací zařízení, kterým dopraví pikslu s Hasíkem do požáru. Z rádia hlásí, že oheň náhle uhasl bez příčiny. Bobík by si dal svačinu, nelze ale zapálit vařiče, účinek Hasíku končí za dva dny. V rádiu dál hlásí, že v celém okolí nejde nic zapálit, ani nastartovat auto. Bobík doufá, že přežije dva dny o studené stravě. Fifinka mu slibuje na pozítří svíčkovou.
153 Do každé kapsy
Do každé kapsy (Čtyřlístek 153, 1988)
napsala Ljuba Štíplová, nakreslil Jaroslav Němeček, 8 stran, 100 %
Fifinka čte dopis od dětí - na táboře se jim ztrácejí véci, děti se podezírají navzájem. Kdyby přijel Čtyřlístek na besedu... Myšpulína napadne, že si nechají ukrást UMÍKa. Čtyřlístek se vydá na tábor. Myšpulín dětem předvádí, jak malá krabička UMÍK - Univerzální MIniroboteK umí spoustu věcí: otevřít konzervu laserovým otvírákem a pak ohřát mikrovlnami, porazit strom, naštípat na polínka a zapálit z nich oheň a vysbírat poházené hřebíky. Děti žasnou. Kuchařka volá táborníky k obědu, Mypulín zanechá schválně UMÍKa na pasece, ochrání se sám. Po vydatném obědě si jde Čtyřlístek schrupnout do stanu. Náhle se ozve řev UMÍKa "Ukradli mě! Chyťte zloděje!" Než se Čtyřlístek vyhrabe ze stanu, zloděj prchne a nechá UMÍka ležet na zemi. Zase tedy nevědí kdo krade. UMÍK má ale zabudovanou kameru, na které je zachycena straka zlodějka. Fifinka si všimne, kde straka hnízdí, Myšpulín s Pinďou vylezou na strom a vyberou nakradené věci z hnízda straky. Děti mají radost, vrací se jim ztracené věci. Bobík vyfotí šťastné shledání dětí se svými věcmi. Fotku potom dají na táborovou nástěnku k článku Zázračný UMÍk.
154 Akce Pěnkava
Akce Pěnkava (Čtyřlístek 154, 1988)
napsala Ljuba Štíplová, nakreslil Jaroslav Němeček, 8 stran, 90 %
Zvenčí se ozývá úpěnlivé pípání pěnkavy. Bobík vyleze z domku oknem a zamotá se do hadice. Pinďa pustí vodu a Bobík sundá proudem vody ze stromu kocoura, který leze k pěnkavímu hnízdu. Pokoj od kocoura ale nebude, hnízdo bude třeba hlídat. Bobík má noční hlídku, ale zaspí. Náhle si všimne, že kocour je na stromě, tak probudí kamarády. Pinďa vyběhne ven dveřmi, za kterými hlídá Bobík. Dveře praští Bobíka do hlavy. Naštvaný Bobík zažene kocoura svým řevem. Myšpulín namotá kolem stromu ostnatý drát, alespoň přes noc. Později je slyšet, jak se kocour napálil. Zatímco kamarádi teprve vstávají, Myšpulín už vynalezl kybernetickou pěnkavu na dálkové ovládání a hned ji na kocourovi testuje. Kocour na kyberpěnkavu skočí, pěnkava ale vydává elektrické rány a kocour dostává lekci, ten už se ptáčků ani nedotkne. Myšpulín přemýšlí, že by stálo za to vycvičit takhle všechny kočky. Bobík namaluje ceduli, že u Čtyřlístku bezplatně odnaučí kočku chytat ptáky. Přichází i pán, který by chtěl převychovat svého psa. Bobík ujišťuje, že dokážou vycvičit každé zvíře.
155 Nekonečně malý svět
Nekonečně malý svět (Čtyřlístek 155, 1988)
napsala Ljuba Štíplová, nakreslil Jaroslav Němeček, 8 stran, 80 %
Bobík s Myšpulínem sestrojili Mikromodul. Myšpulín kamarádům vysvětlí, že Mikromodul je zvláštní dopravní prostředek, který zmenšuje, ale tisíckrát víc než zmenšovací tablety. Myšpulín nabere u okapu vodu a pár kapek nakape doma na zem. Čtyřlístek si pak vleze do Mikromodulu a po zmenšení jim těch pár kapek vody připadá jako oceán, částečky prachu vypadají jako skály. Čtyřlístek se s Mikromodulem vydá do vody, stačí přepnout na ponorku. Čtyřlístek obdivuje mikročástice, až se srazí s jednou rozsivkou, která napáchá na Mikromodulu škodu. Bobík se hlásí jako dobrovolník, jde závadu zvenčí spravit. K Bobíkovi se blíží bakterie, Myšpulín je ale zažene baterkou. Pak ale Bobíka stáhne jakési chapadlo - je to améba. Kamarádi myslí na nejhorší, ale Bobík amébu přemůže. Bobík se vrátí do modulu a Čtyřlístek se chce vrátit domů. Náhle se objeví silný vír a táhne Mikromodul s sebou. Řízení nefunguje, tak Myšpulín zmáčkne knoflík pro zvětšení. Pak se jde Čtyřlístek ke kalužce podívat, kde se vzal ten vír - komár nasává vodu. Málem vypil s vodou i Čtyřlístek.
156 Duchu, jsi tu?
Duchu, jsi tu? (Čtyřlístek 156, 1988)
napsala Ljuba Štíplová, nakreslil Jaroslav Němeček, 8 stran, 90 %
Čtyřlístek je na půdě a Bobík zjišťuje, že budou potřebovat nový stan. Myšpulín navrhuje, že si na nový vydělají a najde v novinách inzerát, hledají se odvážní brigádníci. Čtyřlístek se přihlásí, jde o úklid v muzeu. Z muzea právě vybíhají vyděšené uklízečky. Pán v muzeu se Čtyřlístku ptá, jestli se nebudou bát uklidit sklad, mají tam totiž ducha. To Čtyřlístku nevadí a jde do skladu. Duch drží dveře a když je chce Bobík vyrazit, tak je duch zase pustí a Bobík se svalí. Duch se už neobjevuje, tak Čtyřlístek začne s úklidem. Myšpulín vysává a podaří se mu vysát i ducha. Ve vysavači to hučí, Bobík se podívá dovnitř a z vysavače vyletí špinavý duch. Čtyřlístek se ho ale nebojí a dokonce se mu směje. Duch brečí, že už není strašidelný. Čtyřlístek vymýšlí, jak ducha vylepšit. Duch se musí vykoupat a je potřeba dát mu úplně nové prostěradlo, do kterého je oblečený. Čtyřlístek se za ducha u muže z muzea přimluví, pánovi se to nezdá, ale Čtyřlístek vymyslí, že tím by se právě mohlo muzeum proslavit. Po čase se v noci nad muzeem vznáší duch a lidé před muzeem stojí na ducha dlouhou frontu. Lidé přemýšlejí, jestli je duch trik nebo jestli je digitální. Čtyřlístek jde do muzea na návštěvu, nemusí stát frontu, vstup má volný.
157 Velmistrova závěť
Velmistrova závěť (Čtyřlístek 157, 1988)
napsala Ljuba Štíplová, nakreslil Jaroslav Němeček, 8 stran, 100 %
Čtyřlístek je na prohlídce na zámku. Průvodce upozorňuje na závěť velmistra řádu. Čtyřlístek se za prohlídkou zpozdí kvůli tomu, že si čte překlad závěti, ve které je napsáno, že velmistr ukryl na zámku v tajné chodbě poklad. Pinďa se snaží dohnat výpravu, uklouznou mu ale pantofle a vypadá to, že narazí do dřevěné zdi. Fifinka se na to nechce dívat, když ale otevře oči, kluci jsou pryč. Fifinka je zavolá a Pinďa jí otevře tajné dveře ve zdi, našli tajnou chodbu. Čtyřlístek nechá přede dveřmi pantofle a vydává se podzemními chodbami hledat poklad. Je to učiněné bludiště. Fifinku vyděsí netopýři u stropu. Bobík se nekouká na cestu a spadne do jámy. Kamarádi svážou kšandu, sako a mašli a vytvoří tak záchranný provaz. Stropem prosakuje voda, Myšpulín myslí, že asi už jsou blízko města a procházejí právě pod Vltavou. Čtyřlístek je na konci cesty, které končí dveřmi, jsou ale zamčené. Čtyřlístek najde kládu a snaží se dveře vyrazit, to se ale nepovede. Fifinka se zdrceně opírá o dveře a ty se náhle otevřou, dveře se otevírají na opačnou stranu, nebylo třeba je vyrážet. Za dveřmi je místnost s truhlou. Čtyřlístek je šťastný, že našel poklad, náhle se však objeví průvodce s výpravou. Čtyřlístek se dlouhým bluštištěm dostal zpátky na zámek. Průvodce vysvětluje, že poklad byl už dávno objeven a kárá čtveřici, že si ve vedlejším sále zanechala pantofle.
158 Vlak do Oklahomy
Vlak do Oklahomy (Čtyřlístek 158, 1988)
napsala Ljuba Štíplová, nakreslil Jaroslav Němeček, 8 stran, 80 %
Teta Bobina pozvala Čtyřlístek na besedu s dětmi z Oklahomy. Čtyřlístek nasedne na vlak a přemýšlí, o čem bude na besedě vyprávět. Pinďa začtený do kovbojky usne. Čtyřlístek ve snu dál jede vlakem, z okna jsou ale vidět bizoni. Čtyřlístek odvedle zaslechne rozhovor dvou padouchů, domlouvají se na tom, jak přepadnou strojvůdce a zastaví partě Divokého Billa. Pinďa vyběhne z vagónu, aby varoval strojvůdce, mezi vagóny ale číhá jeden z padouchů. Pinďa se vymluví na to, že se chtěl na vzduchu rozcvičit, padouch ho zažene zpátky. Bobík myslí, že dokáže padouchovi domluvit, ten ale po něm střílí. Čtyřlístek se rozhodne dostat se k lokomotivě po střeše. Padouchové zatím přepadnou strojvůdce a chystají se zastavit na smluveném místě, kde čeká parta Divokého Billa. Objeví se ale Čtyřlístek, padouchy přemůže a pořádně zatopí v kotli. Čekající parta je zaskočena, že vlak nezastavil, a vydává se na koních za nimi. Fifinka probudí Pinďu, vlak už dojel na určené místo. Večer probíhá beseda s dětmi z chatové osady Oklahoma a Pinďa vypráví svůj sen. Myšpulín se diví, že o takovém dobrodružství nic neví. Fifinka odpoví, že je to kvůli tomu, že nemají takové sny.
159 Psí hvězda
Psí hvězda (Čtyřlístek 159, 1988)
napsala Ljuba Štíplová, nakreslil Jaroslav Němeček, 8 stran, 80 %
Fifince přijde balíček, je v něm videokazeta a Čtyřlístek si ji hned pustí. Na obrazovce se objeví vesmírná loď a v ní dva psí kosmonauti z Psí hvězdy (Sirius). Kosmonauti pozdraví z obrazovky Fifinku a lákají ji na loď. Stačí se dotknout senzoru na obrazovce a Fifinka se objeví v televizoru. Kamarádi chtějí jít za ní, psí kosmonauti to ale odmítnou, na Psí hvězdu kocouři, zajíci a jiná havěť nepatří. Psi ukončí spojení, už je možné jen sledovat video. Psi promítnou Fifince záběry toho, jak to na Psí hvězdě vypadá. Fifinka se má stát psí královnou, král se jí ale podle fotky vůbec nezamlouvá. Fifinka se chce vrátit na Zem, psi ale tvrdí, že jejím domovem je Psí hvězda a Fifinka se už nikdy domů nevrátí. Klukům se situace nezamlouvá. Myšpulín dostane nápad - přepne video na zpátečku. Všechny události se vrací a nakonec Fifinka vyskočí z obrazovky. Myšpulín zastaví pošťačku a řekne jí, aby balíček s videokazetou vrátili odesílateli na planetu Sirius. Pošťačka říká, že to bude problém. Fifinka navrhuje pustit si na uklidnění Večerníček.
160 DUP
DUP (Čtyřlístek 160, 1988)
napsala Ljuba Štíplová, nakreslil Jaroslav Němeček, 8 stran, 100 %
Kolportér vyvolává na ulici titulky z Večerních Třeskoprsk. Pinďa jedny koupí, jsou v nich výsledky elektronické soutěže, které se Myšpulín zúčastnil. Bobík, Fifinka a Pinďa se v novinách dočtou, že Myšpulín vyhrál první cenu - špičkového robota, a jdou mu domů pogratulovat. Myšpulín robota kamarádům předvede, už ho poslali, jmenuje se DUP - Domácí Univerzální Přítel. Bobík si chce s DUPem potřást rukou, dostane ale elektrickou ránu. Myšpulín vysvětlí, že je nejdříve nutné robotovi naprogramovat, kdo je přítel. Heslem je Bobík je přítel. Robot poplácá Bobíka po zádech tak, že ho až srazí na zem, když se seznamuje s Pinďou, potřese mu rukou tak, že s ním mlátí o zem. Takhle se s Fifi seznámit nemůže, Myšpulín tedy předvede robotovi "Fifinka je přítel" tím, že podá Fifi kytku. Robot to zopakuje s celou vázou květin. Robot má třicet programů, prvním je úklid bytu. DUP začíná uklízet a Čtyřlístek svačí. Když jde DUP kolem stolu, poplácá zase Bobíka po zádech a pronese "Bobík je přítel", Bobíkovi přitom zaskočí buchta. DUP zase chytne Pinďu za ruku a mává s ním ve vzduchu, pak utrhne Fifinčinu bonsaj a podá ji Fifince se slovy "Fifinka je přítel". Myšpulín radši odpojí DUPovi přátelské centrum, DUP se ale pak chová nepřátelsky - chrstne na Čtyřlístek kbelík vody. Myšpulín pročítá manuál a Bobíka zaujme boxovací program a nakáže DUPovi všechny ostatní programy smazat. Bobík pak zavolá boxerovi, ať si přijede vyzkoušet boxerského trénovacího robota. Boxer přijede a zjistí, že DUP má úžasnou ránu a bere ho. Koná se utkání boxu a opět vyhrál člen týmu, který používá k trénování DUPa. Čtyřlístek má radost, naši vyhráli, DUPík je hvězda.
kk1988 Poklad kapitána Kida
Poklad kapitána Kida/Jak se chodí do pohádky (komiksová kniha, 1988)
napsala Ljuba Štíplová, nakreslil Jaroslav Němeček, 90 stran, 100 %
Kluci si čtou Dějiny pirátů a Fifinka si na jedné mapce všimne malého nápisu. Myšpulín to pomocí své lupy zvětší a uvidí na mapě ostrov s vyznačením, že na něm je ukryt Kidův poklad. Čtyřlístek se rozhodne vyplout na moře za pokladem.
Na moři
Při koupání v moři se o napětí postará žralok.
Noc
V noci přijde další pohroma - strašná bouře, Čtyřlístek se sice udrží na lodi, podpalubí je ale plné vody. Bobík se pokusí díru, kterou do lodi teče, ucpat, místo toho ale díru ještě zvětší a loď jde ke dnu. Čtyřlístek se zachrání na vyplavených kusech lodi.
Plavčík
Ráno připlouvá pirátská loď a spící ztroskotance zachrání, probudí, ale zavře do temnice. Piráti se už těší, že zajatci budou jistě gramotní a dokážou přečíst pergamen, ten se ale ztratil. Kapitán objeví v sudu spícího plavčíka a nechá ho uvrhnout do temnice ke Čtyřlístku. Malý plavčík se se Čtyřlístkem skamarádí a začne mu vyprávět pirátský příběh.
Piráti
Před 300 lety přepadli loď, na které guvernérova nevěsta s pergamenem hlídala poklad. Žena volila raději smrt ve vlnách, piráty ale proklela - dokud někdo nepřečte její listinu, budou piráti bloudit po moři věčně. Guvernér se krutě pomstí za ztracenou nevěstu a potopil pirátskou loď. Od té doby bloudí piráti po moři a nepotkali žádného gramotného člověka.
Zbraň
Čtyřlístek je ochotný listinu přečíst, plavčík Bert ho ale varuje, že to nejde, loď by zmizela a Čtyřlístek by zůstal na moři. Čtyřlístek uprchne malým okýnkem a vyleze na palubu, kde si postaví barikádu ze sudů a připravuje se na bitvu. Má i tajnou zbraň - soudek s 300letými syrečky.
Střetnutí
Nadcházející ráno zjistí kapitán, co se děje a piráti se připravují na bitvu. Čtyřlístek ale vyhraje se syrečky a piráti přicházejí s bílou vlajkou vyjednávat. Čtyřlístek je ochoten přečíst pergamen, pokud bude vysazen na souši.
Ostrov
Pinďa navrhne ostrov kapitána Kida, nikdo ale neví, kde leží, kromě starého kormidelníka, který jako kluk kapitána Kida sám na ostrov v loďce vezl.
Pergamen
Čtyřlístek dostane od pirátů dary. Kapitán daruje Bobíkovi škorně, které už 200 let nenosí, protože ho tlačí a místo toho má na nohou bačkory. Bobíka boty také tlačí, tváří se ale, že ho dárek těší. Bert věnuje Fifince poctivě naspořené mince a odváží Čtyřlístek na ostrov. Bobík si na ostrově konečně sundá tlačící botu a Pinďa v ní najde starý pergamen. Bert odplouvá a z lodi zazní gong, aby Čtyřlístek začal číst. Po přečtení zmizí nejen loď, ale i všechny dary pirátů.
Poklad
Čtyřlístek jde spát a následující ráno jde na průzkum, všude už jsou ale turistické ukazatele a z jeskyně kapitána Kida je muzeum. Čtyřlístek má jen Bertovy poctivé úspory, které jeden turista odkoupí a Čtyřlístek se může porozhlédnout v muzeu, najíst a odletět domů, na ostrově je totiž i letiště. Čtyřlístek lituje, že mu nezbylo z tohoto příběhu nic na památku, pouze vzpomínky.
kk1988 Jak se chodí do pohádky
Poklad kapitána Kida/Jak se chodí do pohádky (komiksová kniha, 1988)
napsala Ljuba Štíplová, nakreslil Jaroslav Němeček, 66 stran, 100 %
Čtyřlístek se vrací domů z hub, ve spíži ale něco divně řachlo. Čtyřlístek hledá pachatele podle maličkých stop a chytí trpaslíka. Trpaslík hledal ve spíži buchty, teď je ale celý zamazaný od marmelády. Čtyřlístek rád trpaslíkovi buchty dá a Fifinka mu zatím vypere šatičky. Trpaslík neumí o pohádkovém světě moc vyprávět, tak Čtyřlístku poradí, ať se přijde podívat. Do pohádky se dá dostat, když se šeptem vysloví "Pozor! Přísně tajné!". Kdo to ale řekne nahlas, zkamení. Fifinka si šeptem opakuje formuli a zmizí. Kluci ani trpaslík nevědí, kde ji budou hledat. Kluci pronesou heslo a objeví se v pohádce, ale bez trpaslíka, ten leze do pohádky liščí norou.
Putování
Kluci se ptají po Fifince dědka z vesnice, ten je ale nahluchlý. Čtyřlístek vyráží na cestu a poptává se i v Koláčově, kde jídlo roste jako rostliny a pečení holubi lítají do pusy. Nikdo ale o Fifince nic neví, tak kluci jdou dál do lesa, kde uslyší děsné skřípání, které vyluzuje mechanická kuří noha chaloupky baby Jagy. Kluci babě pomohou tím, že nožku řádně promažou netopýřím sádlem. Baba je pozve na svačinu a pomocí hledacího kouzla vařeného v kotli se snaží najít Fifinku. Kouzlo nepomůže, baba ale zavolá svému bratrovi Čáryfukovi, ten má modernější vybavení. Čáryfuk pošle pro Čtyřlístek aerotaxi - mechanického ptáka Noha.
Mistr
Čtyřlístek přilétá na hrad Čáryfuka, přivítá je Kocour v botách a tajnou chodbou ve studni dovede kluky k Čáryfukovi. Čáryfukův Jasnovid nefunguje, Bobík nabídne svůj vlastní systém opravy - stačí do přístroje kopnout. Stroj se rozeběhne a Myšpulín si na obrazovce všimne dívky, která má podobné šaty jako Fifinka, obličej má ale zakrytý. Dívka na obrazovce je princezna Ťuntila, která trvale brečí, její rozveselení je dotováno půlkou království a sňatkem s dotyčnou. Čáryfuk vykouzlí klukům na cestu létající deštník a jako průvodce jim přidělí syna Kocoura v botách Sovíška.
Ťuntilka
Kluci se Sovíškem doletí na hrad Ťuntilov a zjistí, že Ťuntila rozhodně není Fifinka. Stráže je ale donutí, aby se pokusili princeznu rozesmát, když už přišli na zámek. Stačí hodit po králi dort a Ťuntilka se chechtá. Král je šťastný a žádá princeznu, aby si vybrala mezi trojicí mužů ženicha. Kluci dělají škleby, aby se princezně zošklivili, princezna si stejně vybírá Bobíka. Čtyřlístek se Sovíškem radši s létajícím deštníkem odlétají.
Stopa
Rozhodnou se doletět ke Sněhurce a najít trpaslíka, který to všechno začal, aby jim poradil, kde Fifinku hledat. Kluci ani nevědí, s jakým trpaslíkem měli tu čest. Byl to Šmudla, ten ale o Fifince nic neví. Sovíšek má nápad - Sněhurčina macecha má přeče zrcadlo, které všechno ví. Sovíšek s deštníkem odlétá na zámek a od zrcadla zjistí, že Fifinka prozradila nahlas zaklínadlo a zkameněla, stačí hledat tam, kde Čtyřlístek vešel do pohádky. Do místnosti vejde zlá královna, Sovíšek jí ale uletí.
Cesta zpátky
Čtyřlístek se vrací na začátek a tam si všimne zvláštního kamene. Sovíšek si přičaruje kouzelnou čítanku, ve které se dočte, že pro vysvobození bude vhodná kytka kýchavice čarodějná. Bude potřeba najít ještě návratník divoký a zapomněnku zmizíkovou, v hledání ráda pomůžou lesní zvířata. Kýchavice osvobodí Fifinku, Čtyřlístek si ještě přičuchne k zapomněnce a najednou všichni zjistí, že si nepamatují zaklínadlo, které je přivedlo do pohádky. Sovíšek vysvětluje, že je to tak lepší, hrozilo jim přece zkamenění, doma na ně ale čeká zaručeně neškodné kouzlo. Pak dá Sovíšek Čtyřlístku přičuchnout k návratníku a Čtyřlístek odlétá domů, kde najdou plný stůl pohádkových knih. Čtyřlístek se tak vlastně může ihned vrátit do pohádky.
ročník 1987příběhy - seznamročník 1989




Čtěte také (5 náhodně vybraných článků)
Morgavsa & Morgana
Morgavsa & Morgana
Kazimír Zádrhel
Kazimír Zádrhel
Učebnice matematiky
Učebnice matematiky
Příběhy ze strany 2
Příběhy ze strany 2
Čtyřlístek vrací úder
Čtyřlístek vrací úder
Toto nejsou oficiální stránky časopisu Čtyřlístek, ty najdete na adrese www.ctyrlistek.cz